آشنايي با فرايندهاي پتروشيمي

فرآیندهای پتروشیمی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت شیمی هستند که به تولید مواد شیمیایی از مواد اولیه نفتی یا گازی می‌پردازند. این فرآیندها از روش‌ها و فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی برای تبدیل مواد اولیه به محصولات نهایی استفاده می‌کنند.

فرايندهاي پتروشيمي

۱.فرآیند تولید اتیلن:

اتیلن یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در صنایع پتروشیمی است و برای تولید محصولاتی مانند پلاستیک‌ها، رزین‌ها و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتیلن معمولاً از مواد اولیه نفتی مانند گاز هیدروکربن‌ها استخراج می‌شود. این فرآیند شامل مراحلی مانند کراکینگ نفت، جداسازی و تصفیه اتیلن است.

۲.فرآیند تولید اتیل بنزن:

اتیل بنزن یک ماده اصلی برای تولید استایرن، نایلون و سایر مواد شیمیایی استفاده می‌شود. این فرآیند شامل ترکیب بنزن با اتیلن به وسیله کاتالیزورهاست. این روش به عنوان فرآیند تولید اتیل بنزن شناخته می‌شود.

۳.فرآیند تولید آمونیاک:

آمونیاک یکی از مواد شیمیایی اساسی است که در تولید کودها، قارچ‌کش‌ها، پلاستیک‌ها و سایر محصولات شیمیایی استفاده می‌شود. آمونیاک از هیدروژن و نیتروژن تولید می‌شود که این فرآیند به نام فرآیند هابر-بوش شناخته می‌شود.

۴.فرآیند تولید اتانول:

اتانول یکی از انواع الکل‌هاست که در صنایع مختلف از جمله سوخت، نوشیدنی‌ها، به عنوان حلال و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵.فرآیند تولید تولوئن و زایلن:

این مواد مهم در تولید رنگ، رزین و سایر محصولات شیمیایی استفاده می‌شوند. تولید اتانول معمولاً از گلوکز یا مواد غذایی دیگر توسط باکتری‌ها و مخمرها در فرآیند تبدیل به اتانول انجام می‌شود. تولوئن از تولوئن و زایلن از زایلن تولید می‌شود که فرآیند هیدروژناسیون ویژه‌ای نیاز دارند.

فرآیند پتروشیمی

۶.فرآیند تولید استیرن:

استایرن یک ماده اصلی در تولید پلاستیک‌ها و لاستیک‌ها است. استیرن از نفت مواد اولیه تولید می‌شود که فرآیند استخراج و تصفیه از جمله مراحل آن است.

۷.فرآیند تولید اتیلن گلیکول:

این ماده در صنایع مختلف از جمله تولید پلاستیک، رنگ و مواد شیمیایی دیگر استفاده می‌شود. این فرآیند شامل اتیلن اکسایش و تبدیل به اتیلن گلیکول است که به عنوان یک حلال و حفاظت‌کننده مواد استفاده می‌شود.

۸.فرآیند تولید استون:

استون یک ماده شیمیایی کلیدی است که در صنایع رنگ، رزین، چسب و سایر مواد شیمیایی استفاده می‌شود. استون معمولاً از پروپیلن تولید می‌شود که شامل فرآیند اکسایش پروپیلن است.

۹.فرآیند تولید اکسید اتیلن:

این ماده به عنوان مواد اولیه برای تولید قطعات پلاستیکی، رزین‌ها و سایر محصولات شیمیایی استفاده می‌شود. این فرآیند شامل اکسایش اتیلن به وسیله هوا یا اکسیژن است.

۱۰.فرآیند تولید الکل:

الکل‌ها از جمله انواع مواد شیمیایی هستند که در صنایع مختلف از جمله الکل پزی، صنایع غذایی و سایر صنایع شیمیایی استفاده می‌شوند. الکل‌ها معمولاً از فرمانتاسیون مواد غذایی مانند گلوکز یا از هیدروژناسیون آلدهیدها تولید می‌شوند.

این فرآیندها مراحل مختلفی از جمله تصفیه، تبدیل، جداسازی و پالایش را شامل می‌شوند و نقش بسیار مهمی در تولید مواد شیمیایی دارند. برای مطالعه دقیق تر وکامل تر تک تک فرآیند ها توصیه می شود که پی دی اف زیر را مطالعه کنید.

مطالعه PDF کامل آشنايي با فرايندهاي پتروشيمي

 

5/5 - (3 امتیاز)
admin
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • امین احمدیان 26 اردیبهشت 1403 / 6:39 ب.ظ

    فرايندهاي پتروشيمي به خوبی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت ممنونم از تیم تولید محتوا فیدار پیشرو

    • admin 26 اردیبهشت 1403 / 6:40 ب.ظ

      ممنونیم از شما که وقت گذاشتید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *