همه چیز درباره لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل چیست؟

 لوله استنلس استیل به دلیل داشتن نیکل و کروم در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد، از این رو بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف برای انتقال سیالات و گازها دارد. مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون لوله استنلس استیل موجب می‌شود تا از آن در محیط‌های با دمای بالا و کار با مواد شیمیایی نیز استفاده شود. این لوله‌ها در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌شود و به دلیل قابلیت تمیز شدن راحت در صنایع غذایی و دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آنکه بدانیم لوله استنلس استیل چیست، چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد، با ما در این مقاله همراه باشید.

لوله استنلس استیل چیست؟

 لوله استنلس استیل چیست؟

 برای آنکه بیشتر با لوله استنلس استیل آشنا شوید، باید بدانید که لوله استیل چیست و چه کاربردی دارد؟ لوله نوعی استوانه توخالی است که به منظور انتقال سیالاتی مختلف مانند آب، گاز و پسماندهای شهری در صنایع گوناگون توسط بشر از دیرباز تا کنون استفاده می‌شود. انواع مختلفی از لوله‌ها بر اساس مواد اولیه به کار رفته در ساخت از جمله پلاستیک، مواد پلمیری و آلیاژهای بر پایه فلزات در بازار وجود دارد که برای مصارف مختلف با توجه به محیط کار مورد استفاده قرار داده می‌شوند.

 در حالت کلی لوله‌ها، استوانه‌های از دو طرف باز هستند که با مواد گوناگون تولید می‌شوند. فولاد یا استیل ضد زنگ از جمله این موارد است که در ساخت انواع لوله استیل و اتصالات به وفور توسط صنایع متعدد به کار برده می‌شود. این لوله‌ها نوعی آلیاژ هستند که از ترکیب دو فلز کربن و آهن به همراه مقدار کمی کروم به دلیل افزایش مقاومت در برابر خوردگی ساخته و به بازار عرضه می‌شود.

 از مشخصه‌های اصلی لوله استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· عدم نیاز به تعمیر و نگهداری خاص

 · مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون

 · عدم تأثیرپذیری از فلزات دیگر

 · قابلیت استفاده در مصارف گوناگون از جمله صنایع حمل و نقل، ساختمان‌سازی، پزشکی و دارویی، غذا و انرژی

 لوله استنلس استیل نوعی لوله استیل ضد زنگ است که با ماده استنلس استیل تولید می‌شود و به دلیل ویژگی‌ها و خواص منحصر به فردی که دارد، در بسیاری از صنایع به کار برده می‌شود. این نوع لوله با توجه به اینکه در برابر خوردگی، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و از دوام و استحکام بالایی برخوردار است در صنایع به منظور انتقال انواع سیالات و گازها استفاده می‌شود. وجود دو ماده نیکل و کروم در لوله استنلس استیل موجب می‌شود تا خاصیت ضد زنگ زدگی آن افزایش پیدا کند.

 دقت داشته باشید که انواع لوله استیل از ترکیب آهن و کربن و میزان درصدهای مشخص آلیاژ فولاد یا استیل به وجود می‌آیند و هرگاه مقداری عنصر کروم را به آن اضافه کنید، فولاد ضد زنگ یا لوله استنلس استیل را خواهید داشت. انواع لوله استنلس استیل برخلاف فولادهای معمولی از خود در برابر رطوبت و هوا مقاومت خوبی نشان داده و لک دار و زنگ‌زده نمی‌شوند.

برای مشاهده و خرید انواع لوله در جنس های مختلف کلیک کنید

 خواص لوله استنلس استیل

 خواص لوله استنلس استیل

 همان طور که گفته شد از لوله استنلس استیل در طیف گسترده‌ای از صنایع داخلی و خارجی می‌توان استفاده کرد. به نظر شما این وسیله کاربردی از چه ویژگی‌هایی برخوردار است که انسان‌ها از آن به عنوان یک محصول پرکاربرد استفاده می‌کنند؟

 از جمله مهم‌ترین خواص لوله استنلس استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 · درخشندگی

 · سطح صاف و صیقلی

 · مقاومت بالا در برابر دما و مواد شیمایی

 · قابلیت بازیافت و سازگار با محیط زیست

 · استحکام، دوام و طول عمر بالا

 · عدم نیاز به تعمیر و نگهداری

 · مقاومت بسیار بالا در برابر تغییرات شرایط جوی و محیط کار به دلیل کربن موجود در آن

 · ضد زنگ و مقاوم در برابر اکسیداسیون

 · عدم تغیر رنگ و شکل به مرور زمان

 · مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی به دلی آلیاژهای به کار رفته در ساخت آن

 · وزن سبک

 · قابلیت ماشین کاری

برای خرید لوله گالوانیزه کلیک کنید

 انواع لوله استنلس استیل

 انواع لوله استنلس استیل

 لوله استنلس استیل را با توجه به گستردگی که در استفاده دارد می‌توان بر اساس مواد اولیه به کار رفته در ساخت، نوع شیوه تولید و هم چنین کاربرد آن در دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد. از این رو انواع لوله استنلس استیل عبارت‌اند از:

 · دسته‌بندی لوله استنلس استیل بر اساس مواد اولیه

 همان طور که گفته شد، در ساخت لوله استنلس استیل از آلیاژهای متنوعی استفاده می‌شود. از این رو انواع لوله استیل با توجه به آلیاژهای به کار رفته در ساخت، شامل موارد زیر می‌شود:

 ۱. لوله استنلس استیل ۳۰۴

 یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین انواع لوله استیل در جهان، لوله استنلس استیل ۳۰۴ است. مقاومت بالای این لوله در برابر هوای آزاد و رطوبت، هزینه تولید مقرون به صرفه، قابلیت ضدعفونی و فرایند تولید آسان و راحت از جمله مشخصه‌های اصلی این نوع لوله به شمار می‌روند. از مهم‌ترین مزایای این لوله استنلس استیل می‌توان موارد زیر را نام برد:

 · قابل بازیافت و سازگاری با محیط زیست

 · سطح صاف و صیقلی

 · مقاوم در برابر خوردگی و فرسایش

 · قابل استفاده در محیط‌های کار با مواد شیمیایی

 · مقاوم در برابر ضربه

 لوله استیل ۳۰۴ از ترکیب ۱۸ درصد کروم، ۸ درصد نیکل، ۲ درصد منگنز و مقدار قابل توجهی آهن برای حفظ تعادل ساخته می‌شود که وجود هر یک از آلیاژها موجب پیدایش یک ویژگی یا خاصیت درون آن شده است. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 · کربن برای افزایش مقاومت

 · کروم برای افزایش میزان انعطاف‌پذیری

 · نیکل برای ایجاد مقاومت در برابر زنگ زدگی

 بیشترین کاربرد لوله استنلس استیل ۳۰۴ در صنایع غذایی، کارخانه‌های کاغذسازی، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های خودروسازی، سیستم گرمایشی و… را می‌توان نام برد.

 دقت داشته باشید، این لوله از انواع لوله استنلس استیل برای محیط‌هایی با دمای بین ۸۰۰ الی ۱۶۴۰ درجه فارنهایت به دلیل بروز ته نشینی کربیدی در لوله به کار برده نمی‌شود.

 ۲. لوله استنلس استیل ۳۱۶

 به جرئت می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین انواع لوله استیل که می‌توان در صنایع گوناگون از آن استفاده کرد، لوله استنلس استیل ۳۱۶ است که از آلیاژ مولبیدن علاوه بر کروم و نیکل در ترکیب ساختار آن استفاده شده است. این کار باعث شد تا بتوان از این نوع محصول در محیط‌های کلرایدی به دلیل مقاومت بالا استفاده کرد و در بازار با نام گرید دریایی نیز شناخته شود. از مهم‌ترین کاربردهای لوله استیل ۳۱۶ می‌توان موارد زیر را نام برد:

لوله استنلس استیل ۳۱۶

 · محیط‌های دریایی

 · ساخت انواع قایق

 · تولید فنرها و اتصال‌دهنده‌ها

 · تولید سیستم یا سازه‌های دریایی

 · صنایع دارویی و آزمایشگاهی به منظور ساخت تجهیزات

 · تولید سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب

 · صنایع غذایی

 · تولید تجهیزات مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

 ۳. لوله استنلس استیل ۴۴۶

 این نوع از لوله‌های استیل یا فولاد ضد زنگ را به دلیل مقاوم بودن در برابر اکسیداسیون، خوردگی و سولفیداسیون می‌توان در محیط‌هایی با دمای بالای ۱۵۰۰ تا ۲۱۰۰ درجه فارنهایت به کار برد. دقت داشته باشید که لوله استنلس استیل ۴۴۶ قابلیت انجام عملیات حرارتی را نداشته و در دماهای بالاتر، مقاومت خوبی از خود نشان نمی‌دهد اما می‌توان از آن به عنوان هدایت حرارتی مناسبی استفاده کرد.

 این نوع لوله استیل از ۷۳ درصد آهن، ۲۳ تا ۲۷ درصد کروم، ۵/۱ درصد منگنز، ۱ درصد سیلیکون، ۲۵/۰ درصد نیکل، ۲۰/۰ درصد کربن، ۰۴/۰ درصد فسفر و ۰۳/۰ درصد سولفور ساخته می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای آن عبارتند از:

 · ساخت قطعات کوره

 · استفاده در جعبه‌های آنیلینگ

 · صداخفه کن‌های صنعتی

 · پایه‌های تیوپ اشعه ایکس

 · اجزای مشعل روغن

برای خرید لوله مانیسمان استیل (بدون درز) کلیک کنید

 ۴. لوله استنلس استیل ۳۰۹

 در بین انواع لوله استنلس استیل، نوع ۳۰۹ آن به دلیل داشتن میزان تحمل دمایی بالا تا ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد، می‌توان از آن در ساخت سازه‌های خاص به وفور استفاده کرد. از کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 · پالایشگاه به منظور ساخت تجهیزات شیمیایی و پالایشی

 · صنایع هوا و فضا برای ساخت موتورهای هواپیمایی

 · صنایع خودروسازی با هدف تولید قطعات اگزوز ماشین

 · پوشش و تولید اجزای کوره‌ها

 · دیگ‌های بخار

 · مبدل هار حرارتی

 ۵. لوله استنلس استیل ۲۰۱

 ترکیب کروم، نیکل و منگنز با فولاد منجر به تولید لوله استنلس استیل ۲۰۱ می‌شود به نحوی که مواد نیتروژن و منگنز به مقدار قابل توجهی جایگزین نیکل شده‌اند. شرایط آنیلی که منجر به غیر مغناطیسی شدن آن شده و سرد کاری که منجر به ایجاد خاصیت مغناطیسی می‌شود، موجب شد تا از آن در صنایع گوناگون به صورت کاربردی، استفاده شود.

 هرچند نسبت به سایر انواع لوله استیل از میزان مقاومت خوبی در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی برخوردار نیست؛ اما در صنایع مختلف کاربرد دارد. از ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 · عدم سخت شدن با عملیات حرارتی

 · آنیل شدن در دمایی بین ۱۸۵۰ تا ۱۹۵۰ درجه فارنهایت و خنک شدن بلافاصله با جریان آب یا هوای سریع

 · با توجه به خواص لوله استنلس استیل ۲۰۱، کاربردهای آن عبارت‌اند از:

 · صنایع خودروسازی برای تزیینات ماشین

 · تولید درب و پنجره

 · صنایع لوازم خانگی برای تولید ظروف پخت و پز

 · صنایع حمل و نقل برای ساخت واگن‌های قطار

 · قابلیت تولید محافظ تخت یا کابینت‌ها

برای مشاهده و خرید لوله فولادی سیاه درز دار کلیک کنید

۶  . لوله استنلس استیل ۳۱۰

لوله استیل چیست

 این نوع لوله نسوز با مقادیر بسیار زیادی عناصر نیکل و کروم ساخته می‌شود، از این رو مقاومت حرارتی بالایی دارد و به عنوان لوله استیل نسوز شناخته می‌شود. بیشترین کاربرد آن عبارت است از:

 · ساخت تجهیزات حمل مواد شیمیایی

 · تولید مخازن تحت فشار با دمای بالا

 · تولید قطعات در معرض پوسیدگی و خوردگی

 ۷. لوله استنلس استیل ۳۲۱

 لوله استیل ۳۲۱ با کاربری‌های زیر در صنایع و فرایند تولید به کار برده می‌شود:

 1. صنایع غذایی و شیمیایی به منظور ساخت تجهیزات و دستگاه‌ها

 2. تولید قطعات کوره

 3. صنایع هواپیماسازی با ساخت رینگ‌های کلکتور هواپیما

 4. تولید اتاقک‌های گرمکن

 · دسته‌بندی لوله استنلس استیل بر اساس فرایند ساخت

 لوله‌های استیل بر اساس فرایند ساخت در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌شود.

 ۱. لوله استنلس استیل بدون درز

 این نوع لوله استیل با نام‌مانیسمان یا بدون درز شناخته می‌شود که بدون هیچ گونه درز و عملیات جوشکاری ساخته می‌شود. فرایند تولید لوله استیل بدون درزد با استفاده از یک بلوک یا شمش جامد فولادی شروع شده و در ادامه با تبدیل آن به شکل گرد و ایجاد سوراخ‌های متوالی در طول آن انجام می‌شود. از آنجایی که این نوع لوله، همگن است از مقاومت قابل توجهی در برابر خوردگی و فشار برخوردار است.

 از این رو می‌توان در محیط‌های حاد از آن استفاده کرد. قیمت لوله استنلس استیل‌مانیسمان نسبت به نوع درزدار آن با توجه به مقاومت بالا و سخت‌تر بودن آن بیشتر است.

 از مهم‌ترین کاربردهای لوله استیل بدون درز می‌توان موارد زیر را نام برد:

 · صنایع شیمیایی برای انتقال مواد

 · صنایع نفت و گاز به منظور انتقال سیالات و گازها

 · تولید دریچه‌های ایمنی در زیر دریا

 · تولید دریاب‌های حرارتی در کارخانه‌ها

 ۲. لوله استنلس استیل درزدار

 لوله استیل درزدار در اثر اجرای عملیات جوشکاری بر روی ورق یا استیل ضد زنگ تولید می‌شود. فرایند ساخت این لوله به صورتی است که در ابتدا ورق به شکل لوله در آمده، سپس لبه‌های ورق را با کمک عملیات جوشکاری در طول لبه به یکدیگر متصل می‌کنند. برای تولید لوله استنلس استیل درزدار یا جوشکاری شده می‌توان از شیوه‌های فرم دهی گرم یا سرد استفاده کرد.

 لوله تولید شده با فرم دهی سرد در نهایت سطحی صاف و صیقلی‌تر با تلرانس محکم‌تر خواهد داشت. این لوله را می‌توان با قطر بزرگ‌تر و میزان ضخامت کمتر تولید کرد. دقت داشته باشید از آنجایی که لوله استنلس استیل درزدار از استحکام خوبی برخوردار نیست نمی‌توان از آن در محیط‌های دارای فشار بالا استفاده کرد.

 بیشترین کاربرد این لوله عبارت است از:

 1. صنایع پزشکی و داروسازی

 2. صنایع غذایی و آشامیدنی

 3. صنایع دریایی

 4. صنایع خودروسازی

 · دسته‌بندی لوله استنلس استیل بر اساس کاربرد

 ۱. لوله استنلس استیل صنایع غذایی به منظور انتقال سیالات به دلیل عدم ایجاد آلودگی میکروبی

 ۲. لوله استنلس استیل دکوراتیو به دلیل صاف صیقلی و درخشندگی که دارد در صنایع تزیینی، تولید لوازم خانگی و آشپزخانه به کار برده می‌شود.

 ۳. لوله استنلس استیل طلایی نوعی دیگر از لوله استیل‌های دکوراتیو است که رد ساخت آن از مقداری رنگ طلایی استفاده شده است. ب دلیل ثابت بودن رنگ طلایی، این لوله در برابر ضربه و خراش مقاوم است و با قیمت بیشتری نسبت به لوله‌های استیل معمولی خرید و فروش می‌شود.

 ۴. لوله استنلس استیل صنعتی به منظور کنترل انتقال سیالات با شدت بالا که در دو نوع درزدار ومانیسمان تولید می‌شود. دوام بالا، وزن سبک، قابلیت ماشین کاری، قابلیت بازیافت و تمیزکاری آسان این نوع لوله موجب شده تا در بسیاری صنایع به کار برده شود.

لوله استنلس استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله استنلس استیل چیست

 لوله‌های استیل یا فولادهای ضد زنگ از پرکاربردترین محصولات در صنایع مختلف به حساب می‌آیند، از این رو سهم بزرگی از بازار تولید و فروش را به خود اختصاص داده‌اند. طول عمر و میزان مقاومت بالا و هم چنین وزن سبک و قابلیت حمل و نقل آسان موجب شده تا صنایع گوناگون از لوله استنلس استیل در بخش‌های مختلف استفاده کنند.

 از مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربردهای لوله استنلس استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 · صنایع آب و فاضلاب

 · صنایع نفت و گاز برای انتقال سیالات

 · صنایع داروسازی

 · صنایع غذایی و کارخانه‌های تولید مواد خوراکی

 · فشرده‌سازی هوا

 · صنایع دریایی به منظور انتقال آب دریا

 · صنایع تزیینی و دکوراتیو

 · صنایع پزشکی

 · صنایع خودروسازی

 · صنایع ساختمان‌سازی

 · صنایع هواپیماسازی

 · لوله استیل پرده

 · استخراج مواد معدنی

 · رآکتورهای هسته‌ای

 · کارخانه‌های نساجی

 · صنایع کشتی‌سازی

 · نیروگاه‌ها و پالایشگاه

 · صنایع انرژی

 لوله استنلس استیل چه استانداردهایی دارد؟

 نوع آلیاژ به کار رفته در تولید لوله استنلس استیل از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تعیین استانداردهای رایج برای ساخت آن به شمار می‌رود. استانداردهای API، ASME، ASTM و ANSI از شناخته شده‌ترین مراجع استانداردگذاری لوله‌های استیل در دنیا به حساب می‌آیند.

 یکی از استانداردهای متداول لوله استنلس استیل، ASTM است که از مخفف عبارت American Society for Testing and Material گرفته می‌شود. این مرجع، قابلیت ارائه استاندارهای مواد صنعتی و محصولات آن‌ها را در ابعاد گسترده بر عهده دارد. این سازمان تقریباً تمامی انواع لوله‌ها را پوش داده و نزدیک به بالای ۱۰۰ استاندارد خود را مرتبط با لوله‌ها و اتصالات فولادی ضد زنگ قرار داده است.

 مهم‌ترین شماره‌گذاری‌های استاندارد ASTM عبارت‌اند از:

 · A۱۰۶: برای خدمات با دمای بالا

 · A۳۳۵: برای لوله‌های فریتی بدون درزد و دمای بالا

 · A۳۳۳: لوله‌های فولادی بدون درز و جوشی در دمای پایین

 · A۳۱۲: برای سرویس خورنده عمومی و دمای بالا در لوله‌های درزد مستقیم، بدون درزد یا جوش سرد

 قیمت لوله استنلس استیل

 قیمت لوله استنلس استیل

 یکی از موارد مهم که هنگام خرید لوله استنلس استیل مورد توجه است، قیمت آن است. عوامل متعددی از جمله نوسانات نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، میزان عرضه و تقاضا و هم چنین شرایط سیاسی و اجتماعی و روند بازار بر روی قیمت این نوع لوله‌های تأثیرگذار است. علاوه بر این وزن، نوع آلیاژ به کار رفته در ساخت و محیط کاربری آن نیز تأثیر به سزایی در تعیین قیمت انواع لوله استیل دارد.

 کلام آخر

 لوله استنلس استیل به عنوان یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین محصولات فولادی در صنایع مختلف با کاربردهای گسترده شناخته می‌شود. از صنایع غذایی و دارویی گرفته تا صنایع هواپیمایی و نفت و گاز که در هر یک از آن‌ها به منظور انتقال سیالات و گازها به کار برده می‌شود. انواع لوله استنلس استیل با توجه به نوع آلیاژ به کار رفته در ساخت، نوع کاربرد و محیط مورد استفاده و هم چنین تکنیک به کار رفته در فرایند ساخت، در گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود. خواص لوله استنلس استیل از جمله مقاومت بالا در برابر خوردگی، پوسیدگی، حرارت، رطوبت و… موجب شده تا از آن در صنایع مختلف استفاده شود.

خیلی ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید برای کسب مشاوره رایگان قبل از خرید با مشاوران ما در ارتباط باشید یا با شماره تلفن:۰۲۱۳۳۹۳۶۴۲۵ تماس بگیرید

 

5/5 - (10 امتیاز)
admin
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
  • معین احمدیان 21 خرداد 1403 / 11:09 ق.ظ

    انواع لوله استنلس استیل و کاربرد های آنها به خوبی و با تفکیک در این مقاله توضیح داده شد ممنونم از فروشگاه خوب شما

    • admin 21 خرداد 1403 / 11:14 ق.ظ

      سلام و وقت بخیر
      خیلی ممنون از توجه و همراهی شما

  • محسن میرکریمی 21 خرداد 1403 / 11:13 ق.ظ

    خیلی ممنونم از شما بابت تهیه همچین محتوا های فوق العاده خوب و کاملی که دید مخاطب را به شدت باز میکند و می توان با آگاهی کامل خرید کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *