پمپ ساکشن و حداقل اتصالات و شیرآلات مورد نیاز آن

 

نمای کلی

هر پمپی برای ران شدن در پلن سایت نیاز به اتصالات وابسته و شیرآلات مربطه دارد. در این اینجا قصد داریم اتصالات و شیرآلات مورد نیاز برای پمپ مکنده را معرفی کنیم.منبع پمپ های مکنده به دو گروه بالای افق و زیر افق تقسیم میشوند.
قسمت اول محل نصب پمپ به همراه الزامات و ادوات اجباری در اطراف محل آن را به صورت خلاصه توضیح میدهد. برای مثال فاصله ی ایمن از اطراف تا سکوی بتنی که پمپ روی آن نصب میشود 70 سانتی متر است.
قسمت دوم توضیح درمورد منبع زیر افق است. منبع زیر افق بدین معناست که پمپ به هر علتی بالاتر از منبع قرار گرفته است، برای پمپ مکنده نیاز به شیر فوت ولو که توری صافی آن 3 برابر سایز قطر لوله انتقال است داریم ،  لوله انتقال با شیب ملایم رو به بالا مانع از برگشت آب از پمپ به داخل منبع شویم و همچنین از ورود هوا به داخل پمپ جلوگیر شود و هوای داخل لوله به علت شیب رو به بالایی که در انتهای لوله است از سیستم خارج شود. به پدیده ی وجود هوا و حرک هوا در سیستم لوله کشی و ( PIPING ) پاکت هوا (Air Pocket) گفته میشود. سپس با اتصال یک تبدیل غیر هم مرکز جهت مهار air pocket لوله انتقال را به پمپ وصل میکنیم. در نظر داشته باشید که سرعت سیال نباید از 2متر بر ثانیه بیشتر شود.
برای قسمت سوم که منبع بالای افق است، منظور مواقعی است که مکان پمپ پایینتر از منبع قرار می گیرد، نیاز به شات آف ولو یا همان شیر کشویی و سپس شیر صافی است. شیب لوله انتقال بعد از شیر صافی ملایم و روبه پایین است تا از پدیده ی هوای پاکت جلوگیری شود و همچنین سرعت سیال نباید بیشتر از 2/5 متر بر ثانیه باشد و طول لوله انتقال باید 10 برابر قطر فلنج پمپ باشد تا یک جریان خطی و یکسان لایه ایی لمینار به پمپ انتقال داده شود. بعد از آن اگر قطر لوله با قطر ورودی پمپ برابر نباشد از تبدیل غیر هم مرکز استفاده می شود و همچنین این کار باعث مهار پدیده ی هوا پاکت میشود.
قسمت چهارم توضیحات مربوط به استخراج از پمپ میباشد که درست در بالای پمپ نیاز به اتصال یک تبدیل هم مرکز چراکه بوسیله ی آن میتوان ضریب افت فشار ناشی از اصطکاک را به حداقل رساند. مرحله بعدی نصب شیر یکطرفه تا بوسیله آن پدیده مخرب چکش آبی (ضربه قوچ) را مهار کرد. بالای آن یک شیر کشویی جهت تنظیم جریان و همچنین در ابتدای راه اندازی پمپ باید کامل بسته باشد و سپس بصورت تدریجی مستمر باز شود.سپس به یک لرزه گیر (در اینجا از نوع لاستیکی) برای مهار ارتعاشات و لرزش های پمپ و همچنین انبساط های دمایی نیاز است.
قسمت پنجم موارد احتیاطی قبل از نصب پمپ توضیح داده میشود. ابتداد تمامی لوله های که به ورودی پمپ و لوله هایی که بعد از شیر صافی متصل می شودن را باید با آب فشار بالا تمیز شست تا تمامی گرد و خاک و ذرات ناشی از جوشکاری پاک شوند چراکه ورود این ذرات به پمپ باعث آسیب به پمپ میشود. بعد از آن باید شفت پمپ را بررسی کرد و زمانی که پمپ خاموش است قبل از نصب آن شفت آن را با دست به آرامی به عقب و جلو می چرخانیم تا از روان کار کردن و عدم انسداد شفت اطمینان حاصل شود. باید محور شفت موتور با محور شفت پمپ کاملا در یک راستا و موازی بوده تا از بروز آسیب جدی به موتور و یا پمپ جلوگیری شود.

کلیدواژه ها

    • Foot Valve شیر سوپاپ مکش: فوت ولو ها یا همان سوپاپ مکش برای جلوگیر از برگشت سیال از لوله به منبع یا (چاه و یا فاضلاب و یا …) در زمانی که پمپ خاموش است استفاده میشود تا سیال در داخل لوله باقی بماند.
    • Air Pocket Formation پاکت هوا: صرف نظر از نوع سیال، هوا در سیستم میتواند وجود داشته باشد، اگر سیال ساکن باشد حباب های بزرگ هوا وجود خواهند داشت اگر سرعت سیال کم باشد و یا ساکن این حباب های هوا همواره به بلندترین نقطه ی سیستم منتقل میشوند ولی اگر سرعت سیال زیاد باشد هوا نیز درون سیال محبوس خواهد ماند، برای رهایی از پدیده ی تشکیل پاکت هوا سیستم ها را طوری طراحی میکنند که دستکم یک نقطه ی نسبتا مرتفع داشته باشد تا هوا به دام افتاده در آن نقطه بوسیله ی سوزنهای هوا گیری از سیتم خارج شوند.
    • Gate Valve شیر کشویی: جهت بستن عبور سیال به صورت دستی در هر نقطه ایی از مدار که مدنظر باشد از شیر کشویی استفاده میشود. همچنین برای تنظیم جریان نیز میتوان به صورت تدریجی و آرام آنرا به اندازه ی دلخواه باز کرد و یا بست.
    • Strainer Valve شیر صافی: در مواقعی استفاده میشود که سیال مد نظر حاوی ذرات و جامدات نامطلوب است و باید از سیال به طور کامل حذف شوند، صفحه ی مش این شیرها در اندازه های مختلفی موجود میباشد تا ریزترین و کوچکترین ذرات را نیز از سیال جدا کند، قطعا در موارد خاص که همچنان ذرات بسیار ریزتر وجود دارند از روشهای دیگر مانند روشهای شیمیایی برای فیلتر کردن اسفتاده میشود.
    • Laminar Flow جریان لایه ایی: تمامی سیالات زمانی که از نقطه ای به نقطه ی دیگر منتقل میشوند یا درحالت جریان لایه ایی قرار میگیرند و یا در حالت جریان آشفته. در اکثر موارد انتقال، بخصوص در این مبحث، جریان لایه ایی مدنظر میباشد چراکه راندمان بیشتری را میتوان از پمپ انتظار داشت نسبت به زمانی که جریان سیال آشفته باشد. جریان لایه ایی به عامل سرعت و طول مشخصی از لوله و چگالی سیال وابسته است و به گرانروی سیال حساسیت دارد. بنابراین در این جا برای داشتن جریان لمینار در مدل زیر افق، سرعت نباید بیشتر از 2 متر بر ثانیه باشد و در مدل بالاتر از افق سرعت سیال نباید بیشتر از 2/5 متر برثانیه باشد در غیر اینصورت جریان توربولانس خواهیم داشت که باعث کاهش بهره وری پمپ میشود.
    • Head Pressure Loss افت فشار هد: مقدار عددی است که اگر کاهش یابد نشان میدهد بخشی از انرژی سیال درون سیستم صرف غلبه بر اصکاک شده است. افت هد به دو حالت است، حالت اصلی که مجموع طول لوله ها باعث ایجاد اصکاک میشود و حالت فرعی که  خم و پیچ و شیرآلات و اتصالات باعث ایجاد اصکاک و افت هد میشود. حالت اصلی به طول لوله، قطر لوله، و سختی لوله (اصطکاک از نوع سختی لوله) و سرعت جریان و اینکه جریان لمینار است یا توربولانس بستگی دارد. در این مبحث با اشاره به استفاده از تبدیل هم مرکز ، قطر لوله افزایش میابد که با این عمل منجر به حفظ فشار هد میشویم.
    • Check Valve شیر یکطرفه: شیرهای یکطرفه به نحوی ساخته میشوند که اگر سیستم خاموش شود و یا اتفاق غیر منتظره ایی پیشاید . سیال امکان برگشت به مرحله قبل از شیر یکطرفه را ندارد. شیر های یکطرفه معمولا بوسیله نیروی دینامیکی سیال به سمتی که سیال در جریان است باز میشوند و در صورت عدم عبور سیال شیر آن خودبه خود مقطع ورودی سیال را میبندد. وجود این شیر برای محافظت از پمپ در برابر برگشت سیال به آن و برعکس چرخیدن پروانه های پمپ یک امر بسیار ضروری است.
    • Water Hammering ضربه قوچ: تغییر ناگهانی فشار آب بواسطه مسدودن شدن ناگهانی مسیر جریان آن است که چون سیال غیر قابل تراکم است تمام انرژی ایجاد شده بواسطه تغییر انرژی جنبشی را مجبور است به لوله و یا اتصالات و یا شیرآلات انتقال دهد که این امر سبب ترکیدگی یا دستکم برامدگی آنها میشود. برای جلوگیر از از پدیده ی چکش آبی معمولا فکله شیر کشویی را به تدریج و به آرامی میبندند و همزمان اگر پمپ در سیستم وجود داشته باشد سرعت انتقال پمپ را نیز کاهش میدهند و در نهایت هر دوی این اقلام همزمان بسته میشوند.
    • Expansion Joint لرزه گیر: برای ثابت نگاه داشتن تجهیزات و لوله ها و مهار تکان ها و ارتعاشات و همچنین انبساط های دمایی که معمولا پمپ ها و یا اتصالات و شیرآلات بسته شده به خطوط لوله ایجاد میکنند، استفاده میشود. لرزه گیرها به چند نوع هستند که دراین مبحث از نوع لرزه گیر لاستیکی استفاده شده است

 

5/5 - (1 امتیاز)
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *