انواع فلنج ها

نمای کلی

     در اکثریت صنایع و شرکت ها که در تجهیزات خود شامل پمپ و شیرفلکه و غیره از لوله ها بکار گرفته اند. برای اتصال لوله ها به یکدیگر و لوله ها به تجهیزات از دو روش متداول بهره می برند. روش اول اتصال لوله ها به یکدیگر، جوش دادن آنها به یکدیگر است. روش دوم آنها بکار گیری انواع فلنج ها است. شکل فلنج ها به گونه ایی است که می توان آنها را با پیچ و مهره به یکدیگر وصل کرده و از میان دهانه ی این فلنج ها لوله ها را عبور داد و یا وصل کرد و برای آببندی آنها از گسکت ها استفاده نمود. جنس فلنج ها از نوع فلزی و غیر فلزی ساخته میشوند و با توجه به نیاز صنایع آنها را در تنوع گسترده ایی از آلیاژها به سه صورت ساخت فورج ، و ریخته گری و یا تراشکاری ورق فلزی آماده مصرف میشوند. در بین این سه نوع روش ساخت، نوع فورج از بالاترین مقاومت فشاری و دمایی برخوردار است وبرعکس آن روش ریخته گری است که پایینترین مقاومت فشاری و دمایی را داراست.  دسته بندی فلنج ها در این مبحث به چهار بخش تقسیم میشود که در بعضی از قسمت های فیلم آموزش ممکن است چند بخش از تقسیم بندی و یا کل تقسیم بندی در مورد یک نوع خاص از فلنج توضیح داده شود. فلنج ها را به صورت عمومی به بخش های ذیل دسته بندی می کنند.
  • انواع فلنج ها براساس دسته بندی نوع اتصال
  • انواع فلنج ها براساس نوع سطح و رویه آن
  • انواع فلنج ها براساس مقادیر دما و فشار سیستم
  • انواع فلنج ها براساس نوع جنس آن
برای اتصال فلنج به لوله یا باید رزوه ایی باشد و یا باید از جوشکاری فلنج و لوله استفاده شود. نوع رزوه ایی آن کار را بسیار سریع و آسان میکند ولی برای مصارف فشار و دما بالا مناسب نیست و همچنین در شرایط تعویض و نگهداری خطوط لوله این کار زمانبر است. نوع های جوشی آن بسته به مدل طراحی فلنج و جنس آلیاژی آن در مصارف فشار و دما پایین تا فشار و دما بالا بکار برده میشوند. پرکاربردترین و در عین حال گرانترین نسبت به بقیه انواع فلنج ها در بحث نوع جوشی، فلنج گلودار است چراکه بالاترین سطح سازگاری جوش با لوله را دارد.
برای بستن انتهای لوله ایی که پایانه ی سیستم لوله کشی است و یا ایزوله کردن سیستم از فلنج های سطح صاف یا شیار دار استفاده میشود. نوع سطح صاف آن در بعض موارد به فلنج کور نیز معروف است و در سایزهای بزرگتر آن معمولا به عنوان دریچه آدم رو در لوله کشی ها استفاده میشود. سطح شیاردار را به دو مدل هستند شیار دوران هم مرکز و شیار چرخشی . برای بستن انتهای لوله ها با فلنج های سطح شیاردار باید به چگالی سیال درون لوله توجه شود چرا که اگر از مدل شیار چرخشی برای سیال کم تراکم مثل آب استفاده شود احتمال بروز نشتی وجود خواهد داشت.

تقسیم بندی انواع فلنج بر اساس سطح آن تنها به سطح صاف و شیاردار منتهی نمیشود بلکه انواع سطح برامده، سطح رینگی، نر و ماده، زبانه و شیار هستند که در بین آنها انواع رینگی و نرو ماده و زبانه و شیار برای آببندی و عدم نشتی با اضافه شدن گسکت مختص به طراحی خود مورد استفاد قرار میگیرند.

در بحث اتصال فلنج، دیده شدن ردیفی از انواع مختلف فلنج ها که به یکدیگر بسته شده اند امری عادی است. به طور مثال برای اندازه گیری دبی سیال یک فلنج اوریفیس را ممکن است میان دو عدد از انواع مختلفی از فلنج ها بتوانید مشاهده کنید.

فلنج ها را با مجموعه ایی از اعداد و حروف که روی لبه بیرونی آنها حکاکی میشوند میتوان بیشتر شناخت. به ترتیب مطابق عکس از چپ به راست عبارتند از:

  1. نام تجاری تولید کننده
  2. قطر اسمی لوله (قطر خارجی لوله که فلنج به آن جوش داده میشود
  3. کلاس فلنچ (فشار کاری استاندارد)
  4. رده فلنج (تعین کننده قطر داخلی و ضخامت انتهای دیواره فلنج)
  5. استاندارد ابعادی
  6. استاندارد مواد اولیه استفاده شده در ساخت فلنج
  7. شماره یا کد مربوط به شماره ذوب مواد اولیه استفاده شده
  8. شماره تولید (جهت ردگیری سری و زمان ساخت که حک آن اختیاری است)

 

 

Rate this post
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *